pl en es de
zaloguj się   |    zarejestruj się   |    mapa strony   |
 


Skype

+48 875683286
e-mail

 

RSS
Gościniec Drumlin

Pierwsze kroki w fotografii i zajęcia dla średniozaawansowanych

W czasie warsztatów omawiamy zagadnienia z podstaw fotografii, obsługi aparatu, obróbki zdjęć oraz kompozycji obrazu.

 

Najważniejsze są zajęcia w plenerze, które są prowadzone w czteroosobowych grupach.

 

Jeden dzień poświęcamy na foto - rajd z opieka fotografika, drugi na samodzielne fotografowanie zadanych wcześniej tematów w miejscach starannie wybranych po wcześniejszym omówieniu zadań.

 

Wszystkie zdjęcia będą omówione po zakończonym plenerze. Taka forma rozwinie kreatywność uczestników pleneru i przyczyni się do większej samodzielności w fotografowaniu

 

ZAJĘCIA TEORETYCZNE

 
 

Balans bieli:

  • balans bieli wpływa na neutralność kolorystyczną zdjęcia
  • w świecie fotografii tzw. analogowej filmy do światła dziennego oraz do sztucznego.
  • różne możliwości wyboru ustawień WB w aparacie.
  • ustalanie balansu bieli podczas fotografowania w trybie RAW.
  • nie zawsze neutralność się sprawdza, czasem lepiej podkreślić inną dominantę kolorystyczną.
 

Trójkąt fotograficzny:

  • czas / przysłona / ISO – ich kombinacja jest kluczem do poprawnej / kreatywnej ekspozycji
  • przysłona – opis, wartości, znaczenie
  • czas naświetlania - opis, wartości, znaczenie
  • ISO - opis, wartości, znaczenie. Duże ISO generuje szum na zdjęciach - jak z nim walczyć?
  • światłomierz – serce trójkąta fotograficznego. Światłomierz jest odpowiedzialny za skalkulowanie parametrów ekspozycji
  • różne tryby pomiaru światła: matrycowy / centralnie ważony / punktowy. Przykłady motywów odpowiednich dla poszczególnych trybów pomiaru
  • ćwiczenia praktyczne pokazujące sposób pracy światłomierza oraz tryby pomiaru światła.
 

Głębia ostrości:

  • co to jest głębia ostrości, od czego zależy?
  • zasięg głębi ostrości
  • dzięki głębi ostrości fotografie różnią się od innych dzieł plastycznych, a nawet od tego, co widzimy własnym okiem
  • nie każdy aparat pozwala na regulację głębi ostrości
  • nie zawsze „największa ostrość” oznacza „najlepsze zdjęcie”. Wyizolowanie ostrego obiektu skupia na nim uwagę widza, likwiduje bałagan w kadrze
  • kontrola głębi ostrości – podgląd głębi ostrości.
 

Ekspozycja prawidłowa a kreatywna:

  • histogram – opis, znaczenie. Rola histogramu przy uzyskiwaniu idealnych ekspozycji. Idealne zdjęcie nie zawsze ma idealny histogram
  • w danych warunkach oświetleniowych jesteśmy w stanie uzyskać kilka poprawnych ekspozycji pod względem ilości światła, jednakże tylko 1-2 będą kreatywne
  • kreatywne znaczenie wartości przysłony - głębia ostrości
  • wybór kreatywnego czasu naświetlania
  • ograniczenia: duże ISO generuje szumy, długie zoomy wymagają krótkiego czasu, itp.
 

Kompozycja fotograficzna:

  • błędy „wakacyjnych fotografii”
  • zmiana punktu widzenia, szukanie najlepszego miejsca do idealnej kompozycji
  • orientacja pionowa zdjęć
  • kadr w kadrze
  • silne punkty kadru, kadrowanie wg zasad złotego podziału, trójpodziału, dynamicznych podziałów ukośnych
  • świadome łamanie reguł kompozycji. Różnica między kompozycją błędną a świadomie złamanymi zasadami.
 

Rodzaje oświetlenia, najlepsza pora do fotografowania:

  • oświetlenie przednie / tylne / boczne
  • światło zastane
  • złota godzina fotograficzna
  • wschody i zachody (słońca)
  • najlepsze warunki pogodowe do fotografowania.
 

Jak i co fotografować przy złej pogodzie:

  • każda pogoda jest dobra na fotografowanie, należy tylko znaleźć temat i odpowiednio go przedstawić
  • światło przy zachmurzonym niebie
  • co fotografować?
 

A także:

  • pokaz multimedialny (inspiracja do zadań w plenerze).
  • dostęp do albumów fotograficznych znanych fotografików pokazujących krajobrazy północno - wschodniej Polski (Mazury, Suwalszczyzna, Podlasie).
 

Wieczorem przy kominku omówienie fotografii z trasy Foto - Rajdu.


Strona główna
WWW.Augustyn